Kellogg’s, de beroemde Amerikaanse fabrikant van verschillende ontbijtgranen, zit in zwaar weer. De ontbijtmarkt is niet meer wat het geweest is. En dus moeten cornflakes nu een avondsnack gaan worden.

Wat te doen als je bekendste product niet meer hip is? Juist, je maakt het weer hip. Cornflake-maker Kellogg’s probeert dat te doen met de verschillende ontbijtgranen die het produceert, want het is voor bijna de helft afhankelijk van de inkomsten die de vrolijke dozen opleveren.

De huidige hang naar gezonder en minder verwerkte producten speelt de traditionele cornflake parten. De Honey Pops en Coco Pops die Kellogg’s in Nederland verkoopt staan juist bekend om hun hoge suikergehalte.

Liever gezonder

Ook ontbijtende Amerikanen kiezen daarom liever voor iets dat gezonder is. Zeker dertigplussers laten de cornflakes links liggen en eten speltbrood of crackers als ze net wakker zijn.

Kellogg’s heeft dat gemerkt. De totale markt voor ‘cereals’ is in de VS met bijna 9 procent gekrompen, terwijl het aandeel van ontbijtgranen dat níet ’s ochtends genuttigd wordt juist stijgt.

Daar haakt 's werelds bekendste cornflakesproducent op in. Kellogg's merken moeten een snack gaan worden voor de middag of vroege avond, schrijft Bloomberg. Ook moeten bepaalde merken voet aan de grond gaan krijgen als een snelle snack op weg naar huis, waarvoor Kellogg's kleine grab-and-go-verpakkingen in het leven heeft geroepen.

Niet makkelijk onderweg

Jongeren, vooral dertigminners, moeten het nieuwe publiek worden van de ontbijtgranen. Maar een marktonderzoeksbedrijf ontdekte dat 56 procent van de zogenoemde 'millennials' vindt dat cereals niet makkelijk zijn voor onderweg. En 39 procent heeft een hekel aan de afwas na afloop van een bordje Coco Pops met yoghurt of melk.

Voedselexperts zijn niet overtuigd van de potentie in het plan van Kellogg's. "Ontbijtgranen hebben een rugzakje", zegt Laurie Demeritt, directeur van voedselconsultancybedrijf Hartman Group. "Als er al een overkoepelende trend is waar te nemen, dan is het wel een voorkeur voor meer vers."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl